Refresh Fish LIFE – Poboljšanje stanja očuvanosti ugroženih slatkovodnih ribljih vrsta koje su ugrožene ili u nepovoljnom do lošem stanju očuvanosti u Šibensko-kninskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji

Broj projekta:

LIFE24-NAT-HR-Refresh-Fish-LIFE/101216203

 

Trajanje projekta:

1. 9. 2025. – 31. 8. 2030.

 

Ukupna vrijednost:

4,048,272 €

 

EU sufinanciranje:

3,036,203 €

 

Korisnik koordinator:

JU Nacionalni park Krka (Hrvatska)

 

Korisnici partneri:

Sportsko ribolovno društvo “Krka” Knin (Hrvatska), Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu (Hrvatska), JU za upravljanje zaštićenim dijelovima prirode na područku Splitsko-dalmatinske županije More i krš (Hrvatska), Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije (Hrvatska), JU Priroda Šibensko-kninske županije (Hrvatska), Hrvatske vode (Hrvatska)

 

Opis projekta:

Projekt ReFresh Fish LIFE bavi se ključnim izazovima koji ugrožavaju očuvanje pet endemskih i ugroženih vrsta slatkovodnih riba u Šibensko-kninskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Ove vrste – visovački glavočić (Knipowitschia mrakovcici), dalmatinska gaovica (Phoxinellus dalmaticus), oštrulja (Aulopyge huegelii), turski klen (Telestes turskyi) i pijurica (Phoxinellus alepidotus) – navedene su kao ugrožene ili kritično ugrožene na IUCN-ovom Crvenom popisu te su ocijenjene kao one s nepovoljnim statusom očuvanosti (U1 ili U2) na biogeografskoj razini EU-a.

Svih pet vrsta ograničeno je na nekoliko riječnih sustava i suočavaju se s intenzivnim pritiscima zbog alohtonih i invazivnih alohtonih vrsta (IAS), zagađenja, hidroloških promjena, fragmentacije staništa te nedostatka znanja o njihovim ekološkim potrebama. Projekt se provodi unutar četiri ključna područja Natura 2000: Šire područje NP Krka (HR2000918), Čikola (HR2000919), Vrba (HR2001266) i Srednji tok Cetine s Hrvatačkim i Sinjskim poljem (HR2001313). Zajedno, ova područja dom su 100% globalnih populacija triju ciljanih vrsta i velikog udjela ostalih dviju. Projekt će se izravno uhvatiti u koštac s degradacijom ovih slatkovodnih ekosustava i gubitkom izvorne bioraznolikosti kroz sveobuhvatan skup mjera očuvanja.

Ciljevi projekta:

1. Poboljšati stanje očuvanosti ugroženih i kritično ugroženih slatkovodnih ribljih vrsta kontroliranjem alohtonih i invazivnih alohtonih vrsta riba na četiri područja Natura 2000.

2. Obnoviti degradirana staništa, uključujući obalnu vegetaciju, potopljene ekosustave i prirodne uvjete protoka, istovremeno unaprjeđujući ekološku bazu znanja za podršku očuvanju temeljenom na dokazima.

3. Spriječiti buduće unošenje i širenje IAS-a specifičnim mjerama (npr. elektro-barijerama) i angažmanom dionika.

4. Izgraditi institucionalne kapacitete i ojačati dugoročno upravljanje područjima Natura 2000 opremanjem lokalnih javnih institucija i rendžera alatima, obukama i smjernicama.

5. Uspostaviti sveobuhvatno praćenje ekoloških i socio-ekonomskih utjecaja kako bi se procijenila učinkovitost akcija, osiguravajući adaptivno upravljanje projektom.

6. Promicati svijest i angažman među sportskim ribolovcima, poljoprivrednicima, učenicima i širom javnošću, gradeći zajedničko razumijevanje slatkovodne bioraznolikosti i prijetnji koje predstavljaju alohtone i invazivne alohtone vrste.

Očekivani rezultati:

1. Uklanjanje alohtonih i invazivnih alohtonih ribljih vrsta selektivnim elektroizlovom i ribolovnim kampanjama koje vode dionici, značajno smanjujući njihovu biomasu u kritičnim staništima.

2. Postavljanje električnih barijera na ključnim invazivnim putovima kako bi se blokiralo daljnje širenje IAS-a u osjetljive zone.

3. Obnova obalne vegetacije i sakupljanje podvodnog otpada radi rehabilitacije ključnih područja za mrijest i sklonište.

4. Osnaživanje javnih institucija koje upravljaju područjima Natura 2000 kroz obuku, vozila, plovila i sustave nadzora kako bi se osigurala kontinuirana zaštita područja.

5. Povećano znanje i razvijeni alati za informiranje dugoročnih planova upravljanja područjima i nacionalne politike bioraznolikosti.

6. Komunikacijski materijali, školske radionice, terenske demonstracije i kampanje koje dosežu široku publiku radi poticanja promjena ponašanja.